Sunday, February 9, 2014

Wisdom Tooth

Assalamualaikum

Hai semua! (senyum sambil menahan sakit gusi)


First day semester baru ni, belum ape2, aku dah ambil cuti. Bengkak gusi woo.. sakit T_T Bengkak gusi disebabkan pertumbuhan gigi bongsu aku yang terakhir (hopefully). Biasanya, kalau gigi bungsu ni nak tumbuh, mesti demam. Kira macam pakej 3 in 1, tambah satu lagi pening kepala.

gambar ehsan en.google

Untuk manusia normal, gigi bongsu ada 4 batang. 2 atas dan 2 bawah. Biasanya mereka akan mula memunculkan diri pada usia 18 hingga 30 tahun. Aku, hari ini, berusia 23 tahun 8 bulan 0 hari (ehem.. belum officially 24) dah ada 3 batang gigi bongsu yang tumbuh dengan cantik atau dengan kata lain, tak senget. Tumbuh pada paksi yang betul. Cuma... yang ke-4 dan yang last ni.. tumbuh senget ke arah pipi dan tumbuh secara berperingkat. sedikit demi sedikit. Setiap kali gigi yang last ni tumbuh, mesti bengkak dia sakitnya melampau2. huhu T_T Dua gigi bongsu bahagian atas, aku tak sedar bila dia tumbuh -.-"

Salah satu cara untuk mengurangkan rasa sakit ni, selain jumpa dentist, aku search je kat google, kumur dengan air garam suam. Bila aku nak buat tu, tak tahulah. Aku memang malas nak buat benda2 macam ni. Selalunya, mak yang buatkan. hihi.. Selain tu, banyakkan minum air kosong. Aku share tips yang mudah dibuat je. Tips lain, boleh search je kat google. Ramai blogger2 hebat sharing tips ni.

So, bila dah sakit macam ni, apa2 kerja pun tak senang nak buat. Nak cakap pun susah sebab kesukaran membuka rahang mulut. Apetah lagi nak telan air liur. Sakitnya.. Terus hilang selera makan. Rasa tak nak makan ape2. Tapi, kalau lapar nak buat macamana. Boleh kurus macam ni. haha #tipsdiet lol

Obviously, pipi bengkak sebelah. 

Aku taknak jumpa dentist. Takut kena cabut gigi. Kalau doktor susah nak cabut gigi bongsu yang senget tu, dia akan cabut gigi sebelahnya untuk memudahkan gigi bongsu tu tumbuh di ruang yang mencukupi. Aku tak suka jumpa dentist. Dari darjah 1.. darjah 1.. (ikut rentak lagu pencuri)

  

3 comments:

Nadiaz Namikaze said...

wahwahwah ada org update belog dia. hehe..
ko dah tumbuh yg last???
aku yg berumur 24 tahun 2 bln 4 hari ni keempat2 gigi tak tumbuh lagi..
sakit je weh tgk gambar xray gigi yg tumbuh senget tu..huhuhu

nur hayati said...

mimpi ape ntah update bhelog. hahaha
serius ko belum tumbuh? baik ko kira gigi ko skg.. kalau dah tumbuh, 32.. kalau belum tumbuh ada 28 btg. ntah2 ko x perasan dia tumbuh.. hihihi
kalau betul belum tumbuh, rasakanlah kesakitannya.. sweet sour gitu.. haha

Nadiaz Namikaze said...

betol tak tumbuh lagi...siryess...
tak penah pun rasa sakit gigi lagi..
kira pun elok je 28 btang. hehe...