Thursday, May 9, 2013

Daun Betik katanya~


Assalamualaikum

gambar ehsan en.google

Nampaknya, lama betul dah tak hapdate. Dah sebulan rupanya tak coret2 kat sini. Banyak je rasanya nak tulis. Tapi ngak punya waktu yang terluang untuk ini. (tiba2 slang indon sbb tengah dengar lagu rossa). Ok, straight to the point. Cuti mengundi hari tu first time ok, aku minum air rebusan daun betik. Cerita dia bermula bila bapaku minum air yang berwarna seakan tebu itu. Dialog antara kami lebih kurang begini:


Aku: Kenapa bapak minum air daun betik ni?
Bapa: Abah dulu, sejak sebelum kawin lagi, setiap hari kena minum air ni. 'Mbah Man' (bapa kepada bapaku) yang suruh minum. Banyak khasiat katanya. Selagi tak minum, tak boleh makan nasi. Jadi, sampai sekarang abah minum sebab dah terbiasa dari kecil dulu.


Hah! Dahsyat tak dahsyat. Garang rupanya mbah man tu. Maklumla, aku tak berkesempatan berjumpa, mahupun melihat wajahnya. Tiada gambar untuk ku melihat bagaimana agaknya rupa atukku itu. Aku sedikit  teruja. Terasa ingin mengenali atukku lebih jauh lagi. Bagaimana sifatnya, rupanya, dan macam2 lagi. 


Aku: Fuiyoo.. Garangnya mbah man.
Bapa: Mbah Man memang garang. Kalau nasi tengah panas, time tu abah nak makan, dia tolak pinggan tu suruh tunggu nasi tu sejuk sikit, baru makan. Nanti, gigi tahan lama.
Aku: Oooo.. patutlah gigi bapak masih tahan lagi sampai sekarang.

nota kaki: walaupun kami panggil 'bapak', dia akan bahasakan dirinya 'abah'.


Orang lama ni memang banyak petua kan? Guna bahan2 original lagi. Tiada bahan kimia. Pokok betik ni selain buahnya beri banyak kebaikan dan juga sedap, daunnya juga banyak khasiat. Rebus daun betik tu, kemudian minum airnya bila dah agak suam2 la. Daunnya yang telah direbus itu pula tak perlu dibuang, boleh dimakan sebagai ulam-ulaman.  Antara khasiat daun betik ni, ia menstabilkan tekanan darah dalam badan kita. Bila google khasiat daun betik ni, ada juga yang tulis, boleh merawat demam malaria.

Nak tahu rasanya? Cubalah. Sudah pastilah pahit. Yang pahit itukan biasanya baik untuk badan. Ubat dari hospital juga pahit kan? Tapi, bukan nak katalah, memang pahit sepahit pahitnya. Bila nak minum, aku teguk laju2 sambil menahan nafas dengan harapan tak akan rasa pahit. Bila dah telan, mak aiiii.. masih rasa pahitnya di kerongkong. Terus cepat2 minum air masak. Kurang sikit tapi still rasa. Eeuuuwww. Aku cuma minum 2 teguk. Tak larat den. Bila aku tanya mak, "Mak tak minum ke?" Mak kata mak makan daunnya aje, buat ulam. Elok la. Bapa minum airnya, mak makan daunnya. Terbaik laaa. 

Bila lah aku nak contohi mereka makan daun2 berkhasiat yang pahit tu? O_o

(^^,)

~Wassalam~


5 comments:

Miss Z said...

peh.. hebat ^_^

Nadiaz Namikaze said...

cuwitnyeeer mak dgn bapak >.<

♥ Ummu ♥ said...

waah hebatnye pak long!~ ehe

Kat Mesir lak orang arab makan daun anggur, daun tu salut nasi jadi segumpal. yang memang tak sedap sebab daun tu pahit. haa adek beradik la kot, saiz pun same dengan daun betik. Pahit pun sama. :B

huhu.. ok la nak call mak, cite pasal ni. haha :P (takde keje)

nur hayati said...

ummu, cik mi skg niaga telekung ke? wah.. terornya jahit telekung sndiri. :))

♥ Ummu ♥ said...

ambil upah jahit telekung dari mak long belah abah. kalau ada rezeki nak niaga telekung sendiri gak nanti. :D