Tuesday, April 25, 2017

Hikmah dalam musibah

Assalamualaikum

"Setiap yang berlaku, ada hikmahnya."

Semalam, masa nak balik ke Setia Alam dari Batu Pahat, aku singgah ke kedai kerepek untuk beli kerepek kiriman rakan sekerja dan untuk aku makan sebagai kudap-kudapan. Benda ni berlaku seperti biasa, tiada yang pelik, semua berjalan seperti biasa. Aku keluar kereta, kunci, kemudian pilih kerepek, bayar, masuk semula kereta, dan memandu seperti biasa. Sehinggalah, terasa kurang selesa di bahagian tapak kaki (aku jenis drive bukak kasut haha..) dan ada macam bau yang kurang enak. Aku pun intailah kat kaki. Subhanallah... tahi kucing! Aku terpijak tahi kucing kat kedai kerepek tadi! Masih fresh, lembek diselaputi pasir. Aarrrggghhhh..... Lepas tu pulak dan2 ada road block. Buat muka cool je.. Kereta depan semua tak kena tahan, aku bajet dia pun tak tahan aku.. sampai turn aku, dia suruh berhenti, tengok-tengok seolah-olah aku ada buat salah. Aku pun turunkan cermin kereta, dan senyum. Dia tengok muka, dan tanya dengan nada sinis, "ada lesen?" Jawabku, "ada", sambil tunjukkan lesen. (dalam hati aku, kenapa? tak percaya ke? haha) Kemudian dia tanya lagi sekadar untuk sembang, "nak kemana?" Jawabku nak ke KL (walaupun sebenarnya selangor, entah kenapa aku jawab KL haha) "KL?" Ujarnya dengan nada pelik. (dalam hati aku, kenapa? tak percaya ke? haha sekali lagi) "Berhati-hati di jalan raya", pesannya. Aku pun terus menelusuri jalan raya dengan cuaca yang sepoi2 macam nak hujan tapi tak hujan padahal masa tu dah pukul 11 pagi. Dan baru terfikir, agaknya masa aku buka tingkap kereta tu mesti polis tu bau tahi kucing kan. Spoil.

Ok berbalik kepada cerita tahi kucing tu, sepanjang perjalanan tu aku fikir macamana nak selesaikan masalah ni. Tak tahan juga dengan bau yang semerbak ni. Selesa pun tak juga. Isi minyak di Shell, nampak tong sampah, ingat nak buang je carpet kereta tu dengan kasut sekali, tapi takde pulak kasut extra dalam kereta. Hadui. Lepas isi minyak tu, singgah kedai Chuan Aik beli selipar. Melayang Rm14.90. Carpet kereta dan kasut pun aku buang dalam tong sampah. Lega. Masalah selesai. Tengok2 jam, dah hampir jam 12 tengah hari. Wah, sejam juga drag masa kat situ. Jam 2.15pm aku sampai di Setia Alam. Alhamdulillah. Jalan  pun tak jem. Jem tempat biasa kejap je kat Seremban tu.

Mungkin hikmah yang aku tak nampak adalah Allah dah drag masa perjalanan aku. Mungkin Allah elakkan aku daripada musibah musibah lain yang lebih besar. 


No comments: